نرمافزار فروشگاه اینترنتی یا همان فروشگاه ساز نوعی نرمافزارتجارت الکترونیکی بر پایه وب است که به عرضهکنندگان یا فروشنده کالاها و خدمات این امکان را میدهد تا محصولها و خدمات خود را از طریق شبکه جهانی اینترنت به سراسر دنیا معرفی کرده و بازاری جهانی برای تجارت خود ایجاد کنند.
پس از پیدایش اینترنت (World Wide Web)، و تبدیل به یک رسانه ی جمعی، سیستمهای خرید اینترنتی ایجاد و توسعه یافتند. این نوآوری نتیجهٔ راهاندازی مرورگر Mosaic در سال ۱۹۹۳ و Netscape در سال ۱۹۹۴ بود. این سیستم محیطی را به وجود آورد که در آن ایجاد فروشگاههای تحت وب (فروشگاه اینترنتی) ممکن بود؛ بنابراین اینترنت و WWW به عنوان ابزارهای زیرساختی و کلیدی، به انتشار و توسعه سریع تجارت الکترونیکی کمک کردند. تجارت الکترونیکی (به عنوان زیر مجموعهای از E-BUSINESS) به تمامی سیستمهای کامپیوتری اطلاق میشود که از معاملات داد و ستدی حمایت و پشتیبانی میکنند. در سال ۱۹۹۸ بهطور عمومی ۱۱ مدل تجارت الکترونیکی وجود داشت که یکی از آنها مدل تجاری(B2C business to customer) E-SHOP یا همان فروشگاه اینترنتی بود که فروشگاه آنلاین (ONLINE SHOPPING) نیز نامیده میشد. همچنین این نوع خرید و فروش امکان مقایسه و خرید کالاها و سرویسهای مورد نیاز را به صورت مستقیم از طریق فروشگاههای اینترنتی موجود در سرتاسر جهان بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی به مشتریان میدهد.
برای ایجاد چنین محیطی در اینترنت نیاز به ابزاری است تا به وسیلهٔ آن بتوان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد. این ابزار اغلب با نام نرمافزار فروشگاه اینترنتی (فروشگاه ساز) شناخته میشود. در واقع این یک نرمافزار با قابلیتهای فروشگاهی است که بر روی بستر وب پیاده میگردد.
نرمافزار فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان و تولیدکنندگان این امکان را مهیا میسازد تا کالاها و خدمات خود را به صورت مستقیم بر روی شبکه جهانی اینترنت عرضه کنند تا مردم بتوانند با اتصال به نام دامنه فروشگاه، اطلاعات کامل کالاها و خدمات را مشاهده کرده و آنها را به صورت آنلاین سفارش دهند. فروشگاه اینترنتی یا آنلاین معمولاً مانند یک سبد خرید مجازی عمل میکند و در برخی مواقع با این نام نیز شناخته میشود و به مشتریان این امکان را میدهد تا فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود برای خرید را انتخاب کرده و به سبد خرید مجازی خود اضافه کنند. معمولاً این عمل با استفاده از گزینهٔ «اضافه کردن محصول به سبد» امکانپذیر میشود. سپس نرمافزار لیست تهیه شده توسط مشتری را بررسی و امکان انتخاب نحوه پرداخت مبلغ سفارش و انتخاب نحوه حمل و نقل سفارش را مهیا میکند. سپس هزینهٔ کلی سفارش اعم از مبلغ قابل پرداخت برای هر محصول و هزینهٔ بستهبندی و ارسال را محاسبه و برآورد میکند و سفارش بهطور کامل جهت رسیدگی توسط فروشنده ثبت میگردد. موجود بودن کالا، ثبت سفارش اولیه، تأیید سفارش، تعیین نحوه دریافت کالا و تأیید دریافت نهایی کالا معمولاً در همین نرمافزار انجام میپذیرد. این نرمافزار حکم یک واسط کاربری در اینترنت با فروشندگان را دارد که قابلیتهای سیستماتیک فراوانی نیز دارد. معمولاً این نرمافزارها سیستمهای مالی، سفارش کالا، موجودی انبار و سیستمهای پرداخت آنلاین را هم پشتیبانی میکنند و تمامی قابلیتها را در یکجا فراهم میکنند.